|
Elektrická jednotka 680 je jediná jednotka s naklápěcími skříněmi v provozu Českých drah. A právě pro tento
naklápěcí systém je přezdívána Pendolino. Jednotku vyrábí firma Alstom Ferroviaria (dříve FIAT, která Pendolino vyvinula)
v italském Saviglianu. První souprava byla dodána do Česka v roce 2003.
Pravidelný provoz vlaků Pendolino byl na tratích Českých drah zahájen 11. prosince 2005 na dvou trasách. Na jižní větvi Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno – Břeclav (a dále Bratislava nebo Vídeň) měly být soupravy provozovány jako běžné vlaky kategorie EuroCity. Na severní větvi Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava jsou soupravy provozovány od začátku pod obchodní značkou SC Pendolino jako vlaky kategorie SuperCity. Pendolino je používáno také k příležitostným jízdám, např. při otevření rekonstruovaného úseku III. tranzitního železničního koridoru. Jednotka 680 je sestavena ze sedmi vozů, z nich 4 jsou hnací. Každý hnací (trakční) vůz je vybaven dvěma trakčními motory. Každý vložený vůz je dlouhý 25 a hlavové 17 metrů, délka jednotky tedy činí 184 metru a její šířka 2,8 m. Jednotka akceleruje z 0 na 100 km/h za 68 s (zrychlení 0,39 m/s2), z 0 na 160 km/h za 162 s (0,27 m/s2) a z 0 na 230 km/h za 462 s (0,13 m/s2). Vozová skříň je schopná se naklápět maximálně o 8° (v Česku o 6,5°). Při testech na trati Břeclav – Brno vytvořila souprava nový český železniční rychlostní rekord, když za speciálních podmínek dosáhla rychlosti 237,04 km/h. Není však doposud využívána vyšší traťová rychlost než 160 km/h. |