Lokomotiva řady 100 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená pro vedlejší tratě elektrizované napájecí soustavou 1,5 kV. Patří k československým lokomotivám tzv. I. generace. Důvodem výroby čtyř kusů lokomotiv řady E 422.0 (100) bylo jednak to, že vozidla na tratích Tábor-Bechyně a Rybník-Lipno (o trakčním napětí 1,5 kV), vyrobená v letech 1903-41, dosluhovala, ale především plánovaná stavba nové Lipenské přehradní nádrže vyžadovala přísun nezanedbatelného množství materiálu. Vývoj nových lokomotiv byl zahájen již na konci 40. let a v letech 1956-1957 byly vyrobeny a dodány.
Lokomotivy řady 100 zajišťovaly po dobu čtyřiceti let obsluhu místních tratí Tábor - Bechyně a Rybník - Lipno. V červnu 1996 bylo turnusové nasazování lokomotiv definitivně ukončeno. V roce 1997 byl zrušen a roku 1998 sešrotován stroj 100.004-1 ČD, který do té doby jezdil ve vyšebrodské provozní jednotce. O rok později jej následovala taktéž vyšebrodská lokomotiva 100.002-5 ČD, která však zrušena nebyla, ale sloužila jako zdroj náhradních dílů pro provozní lokomotivu 100.003-3 ČD. Obě tyto lokomotivy byly v roce 2004 přesunuty do Tábora. Po mnohaletém chátrání byl stroj 100.003-3 odvezen koncem roku 2015 do přerovských opraven (ČMŽO Přerov), kde prošel rozsáhlou rekonstrukcí. V květnu 2016 se vrátil do Tábora a je s ním počítáno pro sezónní jízdy na bechyňské dráze. První vyrobená lokomotiva 100.001 sloužila v Táboře, kde je deponována dodnes. Tento stroj bude zachován pro muzejní účely, podobně jako samotná trať Tábor - Bechyně, která se stane národní technickou památkou.
Výrobce: Závody V. I. Lenina Plzeň, rok výroby: 1956-1957, tovární označení" 15 E 1, rozchod: 1435 mm, trakční systém: 1,5 kV, maximální rychlost: 50 km/hod.
Přezdívka lokomotivy Malá Bobina nebo Bobinka vznikla na základě podobnosti vzhledu s větší lokomotivou Bobinou (řada 140).

100 003-3
100 003-3

Zpět na ELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY


Copyright © 2016 Ing. Jaroslav Dvořák.   Všechna práva vyhrazena.