|
Lokomotiva řady 113 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená pro vedlejší tratě elektrizované napájecí soustavou 1,5 kV.
Vyráběla ji plzeňská firma Škoda v roce 1973 s typovým označením Škoda 33E. Počet vyrobených kusů je šest. Patří k československým lokomotivám tzv. II. generace.
Lokomotiva je kapotová se středovým věžovitým stanovištěm strojvedoucího. Pohání ji čtyři elektromotory, pro každou nápravu jeden. Oproti řadě 110 byly od výroby motory řazeny trvale do série, což vedlo ke snížení výkonu i maximální rychlosti. Po rekonstrukci mají tři stroje i sérioparalelní řazení motorů, díky čemuž dosahují obdobných parametrů výkonu a rychlosti jako řada 110. Elektřinu lokomotiva odebírá pomocí jednoho sběrače na střeše kabiny pro strojvedoucího. Lokomotivy jsou sice svou konstrukcí předurčeny pro posun, ale jsou též vybaveny zařízením pro elektrické vytápění vlaků, proto se používají i v osobní dopravě. Od počátku slouží na tratích Rybník - Lipno a Tábor - Bechyně, po přepnutí trati Rybník - Lipno na střídavý proud v roce 2005 pak pouze na trati Tábor - Bechyně. Výkon lokomotivy je 400 kW a max. rychlost 50 km/hod. |