Elektrické lokomotivy řady 131 jsou dvojdílné lokomotivy na stejnosměrný proud určené pro těžkou nákladní dopravu na sklonově náročných tratích mezi slezsko-moravsko-slovenským pomezím a východním Slovenskem. Byly vyrobeny plzeňskou firmou Škoda (typ Škoda 58E) v letech 1980 - 1982 v počtu 50 dvojic.
Lokomotivu tvoří dva shodné díly, spojené zadní částí na trvalo k sobě, každý díl má své vlastní číslo jako samostatná lokomotiva. Lokomotiva je skříňová se čtyřmi dvounápravovými podvozky a pohání ji 8 elektromotorů, pro každou nápravu jeden. Design lokomotivní skříně je podobný s lokomotivní skříní strojů řady 363, které byly vyvíjeny ve stejné době. Na rozdíl od nich ale mají na bočnicích každého dílu čtyři okna. Elektřina je odebírána pomocí dvou (resp. čtyř) polopantografů na střechách.
Lokomotivy byly od výrobce dodány do depa ve Spišské Nové Vsi, kde jsou dislokovány dodnes, nyní jsou majetkem dopravce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. I po rozpadu Československa na svých vozebních ramenech běžně zajížděly a dodnes zajíždějí až do Ostravy. Vozí většinu nákladních vlaků na trati Žilina - Košice a Košice - Plaveč, zajíždějí i pohraničních stanic Čierna nad Tisou nebo Skalité.
Trvalý výkon je 2 x 2240 kW (4480 kW). Maximální rychlost je 100 km/hod.

131 005-1 131 012-7 131 021-8 131 031-7 131 030-9 131 043-2
131 005-1 131 012-7 131 021-8 131 031-7 131 030-9 131 043-2

131 046-5 131 054-9 131 056-4 131 064-8 131 070-5 131 076-2
131 046-5 131 054-9 131 056-4 131 064-8 131 070-5 131 076-2

131 084-6 131 085-3 131 087-9 131 090-3 131 092-9 131 096-0
131 084-6 131 085-3 131 087-9 131 090-3 131 092-9 131 096-0

Zpět na ELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY


Copyright © 2014 - 2015 Ing. Jaroslav Dvořák.   Všechna práva vyhrazena.