Lokomotivy řady 163 (dle starého značení ČSD E 499.3) jsou elektrické lokomotivy pro stejnosměrnou napájecí soustavu vyráběné v letech 1984–1986 (tovární označení 71E) a 1991–1992 (99E) plzeňskou firmou Škoda. Lokomotivy jsou používány v Česku, na Slovensku a dříve také v Itálii k vozbě osobních i nákladních vlaků.
Lokomotivy řady 163 jsou schopny dosáhnout maximální rychlosti až 120 km/h při trvalém výkonu 3480 kW. Jsou čtyřnápravové a jsou vybaveny dvěma polopantografovými sběrači. Jejich délka přes nárazníky je 16 800 mm, výška se staženými sběrači 4 640 mm, šířka 2 940 mm a hmotnost 85 tun.
Lokomotivy řady 163 jsou skříňového uspořádání. Hlavní rám je svařen z ocelových profilů. Ve spodní části obou čel jsou umístěna tažná a narážecí ústrojí a pod nimi smetadla. Samotná kostra skříně je ocelová s podélnými prolisy pro zvýšení tuhosti. Na obou čelech se nachází stanoviště strojvedoucího. Obě stanoviště jsou klimatizována – klimatizační jednotky se nachází na střeše nad kabinou. Kvůli netěsnostem ve stavbě však bývá klimatizace částečně neúčinná. Dvě čelní okna na každé straně jsou dvouvrstvá, vyhřívaná. Pod nimi se nachází hlavní reflektor, dvojice pozičních světel (bílé a červené) jsou umístěny ve spodní části nad nárazníky. Strojovna se nachází mezi stanovišti strojvedoucího v prostřední části. Vstup do strojovny je možný přes obě stanoviště pouze při stažených sběračích, vstup do stanovišť je zajištěn dveřmi z obou stran každého stanoviště. Ve strojích pro Česko a Slovensko je řídící pult umístěn na pravé straně stanoviště, v dodávce pro FNM byl přemístěn na levou stranu.
Obě bočnice jsou opatřeny čtveřicí oken – jedna obdélníkovými těsně pod střechou a druhá kruhovými ve střední části. První z bočnic umožňuje díky vertikálním žaluziím průchod vzduchu – po této straně je možné také strojovnou projít úzkou uličkou. V dutinách kostry je zapuštěno osm pískojemů o celkové kapacitě 1500 kilogramů písku, který je do lokomotivy dosypáván otvory ve střešní části.
Lokomotivy řady 163 jsou známé také pod přezdívkou Peršing (Pershing). Tato přezdívka vznikla při zavádění lokomotivy do provozu, kdy měly stroje vysokou poruchovost (krátký dolet) avšak vysokou akceleraci (rychlý start), čímž byly podobné raketám Pershing II, které byly v osmdesátých letech rozmisťovány po západní Evropě.
Na Slovensku lokomotivy řady 163 vlastní v počtu 37 kusů Železničná spoločnosť Slovensko a jsou dislokovány do dvou lokomotivních dep a to v Žilině a Košicích.
Trvalý výkon je 3 480 kW, maximální tažná síla 300,0 nebo 285,0 kN (podle verze), trvalá tažná síla 176,5 kN a maximální rychlost 120 km/hod.

163 055-7 163 101-9 163 110-0 163 111-8 163 118-3 163 123-3
163 055-7 163 101-9 163 110-0 163 111-8 163 118-3 163 123-3

Zpět na ELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY


Copyright © 2014 - 2015 Ing. Jaroslav Dvořák.   Všechna práva vyhrazena.