|
Elektrické lokomotivy řady 230 (LAMINÁTKY) jsou vyráběny od poloviny šedesátých let firmou Škoda Plzeň. Za svou přezdívku vděčí použití skelného laminátu na výrobu skříní, které přispělo ke snížení celkové hmotnosti. Výtvarné řešení lokomotivy je dodnes celosvětově unikátní. Jeho autorem byl designér Otakar Diblík. První dvacetikusovou sérii čtyřnápravových lokomotiv S489.0 (v současnosti 230) převzaly ČSD v roce 1966. LAMINÁTKY mají dva dvounápravové podvozky se čtyřmi stejnosměrnými trakčními elektromotory. Sklolaminátová skříň je postavena na svařovaném ocelovém rámu. Podélné síly mezi rámy podvozků a lokomotivní skříní jsou přenášeny šikmými tažnými tyčemi, které zároveň plní funkci vyrovnávání nápravových tlaků. Transformátor je umístěn v mezi podvozky v nejnižší části strojovny. Přívod proudu zajišťují dva dvouramenné sběrače a tlakovzdušný hlavní vypínač na střeše. Lokomotiva má hmotnost 85 t a výkon 3 080 kW (4188 k) a dosahuje rychlosti 110 km/hod. Dnes již slouží tyto stroje jen v nákladní dopravě. I po čtyřiceti letech náročné služby se stále jedná o mimořádně spolehlivé stroje. |