Elektrické lokomotivy řady 240 (LAMINÁTKY) jsou vyráběny od roku 1968 firmou Škoda Plzeň. Za svou přezdívku vděčí použití skelného laminátu na výrobu skříní, které přispělo ke snížení celkové hmotnosti. Výtvarné řešení lokomotivy je dodnes celosvětově unikátní. Jeho autorem byl designér Otakar Diblík. V letech 1968 a 1969 bylo dodáno 120 prvních kusů řady 240. LAMINÁTKY mají dva dvounápravové podvozky se čtyřmi stejnosměrnými trakčními elektromotory. Sklolaminátová skříň je postavena na svařovaném ocelovém rámu. Podélné síly mezi rámy podvozků a lokomotivní skříní jsou přenášeny šikmými tažnými tyčemi, které zároveň plní funkci vyrovnávání nápravových tlaků. Transformátor je umístěn v mezi podvozky v nejnižší části strojovny. Přívod proudu zajišťují dva dvouramenné sběrače a tlakovzdušný hlavní vypínač na střeše. Lokomotiva má hmotnost 85 t a výkon 3 080 kW (4188 k) a dosahuje rychlosti 120 km/hod. Řada 240 slouží v České republice již pouze v nákladní dopravě, na Slovensku vozí osobní i nákladní vlaky. Důkazem velmi zdařilé konstrukce těchto lokomotiv je skutečnost, že i po čtyřiceti letech náročné služby se stále jedná o mimořádně spolehlivé stroje.

240 003-4 240 007-5 240 008-3 240 010-9 240 011-7 240 014-1
240 003-4 240 007-5 240 008-3 240 010-9 240 011-7 240 014-1

240 021-6 240 023-2 240 025-7 240 026-5 240 035-6 240 044-8
240 021-6 240 023-2 240 025-7 240 026-5 240 035-6 240 044-8

240 045-5 240 047-1 240 048-9 240 050-5 240 053-9 240 057-0
240 045-5 240 047-1 240 048-9 240 050-5 240 053-9 240 057-0

240 060-4 240 061-2 240 063-8 240 064-6 240 065-3 240 066-1
240 060-4 240 061-2 240 063-8 240 064-6 240 065-3 240 066-1

240 086-9 240 094-3 240 108-1 240 109-9 240 139-6
240 086-9 240 094-3 240 108-1 240 109-9 240 139-6

Zpět na ELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY


Copyright © 2013 - 2023 Ing. Jaroslav Dvořák.   Všechna práva vyhrazena.