Lokomotivy řady 340 jsou dvoufrekvenční elektrické lokomotivy na střídavý proud určené pro osobní i nákladní dopravu přes elektrizované hraniční přechody do Rakouska.
Byly vytvořeny přestavbou starší řady 240, provedené firmou Škoda Dopravní technika (tovární typ 47Em).
Důvodem přestavby byl fakt, že ČD nevlastnily jedinou elektrickou lokomotivu, schopnou přejíždět po nově elektrizovaném přechodu Summerau - Horní Dvořiště,
jelikož rakouské železnice jsou elektrizovány střídavou napájecí soustavou 15 kV~16,7 Hz, zatímco na české straně je střídavá napájecí soustava 25 kV~50 Hz.
Proto byla nákladní doprava přes hranice zajišťována dieselelektrickými lokomotivami řady 770 a 771, osobní doprava pak stroji řady 749.
Přestavba byla dodavatelským podnikem realizována ve spolupráci s DKV České Budějovice.
Lokomotiva zůstala v mechanické části oproti řadě 240 prakticky beze změn. Ty se týkají především elektrické části, vybavení stanoviště strojvedoucího a další
změnou je dosazení systému palubní diagnostiky. Lokomotiva je skříňová, jako materiál je použit sklolaminát. Elektřina je odebírána pomocí dvou polopantografů
na střeše lokomotivy. Regulaci výkonu tvoří elektropneumatické spínání odboček transformátoru. Lokomotivu pohánějí čtyři stejnosměrné trakční elektromotory,
pro každou ze čtyř náprav jeden.
Lokomotivy od počátku slouží v Českých Budějovicích pro provoz na trati České Budějovice - Summerau. Vozily zde osobní i spěšné vlaky, dnes však slouží především v nákladní dopravě.
Trvalý výkon je 3 080 kW na 25 kV, na 15 kV asi 1000 kW a maximální rychlost je 120 km/hod.
|