Lokomotiva řady 380 je třísystémová univerzální elektrická lokomotiva společnosti České dráhy. 20 strojů této řady vyrobila Škoda Transportation (tovární označení je 109E1; obchodní název Emil Zátopek, po běžci Emilu Zátopkovi). Prototyp 380.001 byl v září 2008 vystaven na veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Lokomotiva 380.002 byla 4. září 2008 přepravena na ŽZO Velim, kde se podrobovala zkouškám. V květnu 2009 byl ve výrobě již 7. kus. V září 2010 byla na Innotransu v Berlíně předvedena lokomotiva 380.011. V lednu roku 2011 jezdily dvě lokomotivy v rámci zkušebního provozu s vlaky osobní dopravy včetně EuroCity, dvě s nákladními vlaky, pět lokomotiv bylo na zkušebním okruhu ve Velimi, celkově devatenáct bylo již smontováno a výroba dvacátého spěla do finále.
Lokomotiva řady 380 je určena pro provoz na tratích elektrifikovaných třemi hlavními napájecími systémy používanými ve střední Evropě: střídavé napětí 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz a stejnosměrné napětí 3 kV. Ve všech třech napájecích soustavách umožňuje rekuperační dynamické brzdění. Pro případ nemožnosti vracení energie do trakčního vedení je lokomotiva vybavena i brzdovými odporníky.
Lokomotiva má být schválena pro maximální rychlost 200 km/h. Maximální výkon je 7,2 MW. Při výrobě byly použity některé technologie obvyklé u závodních automobilů, například vláknové kompozity pro duté hřídele nebo hliníkové brzdové kotouče. Lokomotiva je konstruována na dnešní nároky protipožární bezpečnosti (samohasicí zařízení, odolná stěna mezi kabinou a strojovnou). Deformační zóny by měly zachovat prostor kolem strojvůdce i při nárazu při rychlosti 110 km/h do cisternového vozu o hmotnosti 15 tun, deformační díly lokomotivy jsou vyměnitelné.
Lokomotivy řady 380 jsou dnes nasazovány na pět párů vlaků EC na budapešťské trati, k vedení vlaků vyšší kvality na trati do Žiliny (nově spolu s řadou 361) a dálkových vlaků přijíždějících z Polska v úseku Bohumín - Břeclav - Vídeň. Do budoucna se počítá s využitím ostatních lokomotiv na trase do Drážďan, Berlína a Hamburku.
Rok výroby: 2008-2011, počet vyrobených kusů: 20, provozovatel: České Dráhy, max. provozní rychlost: 200 km/hod.

380 001-8 380 002-6 380 003-4 380 004-2 380 005-9 380 006-7
380 001-8 380 002-6 380 003-4 380 004-2 380 005-9 380 006-7

380 007-5 380 008-3 380 009-1 380 010-9 380 011-7 380 012-5
380 007-5 380 008-3 380 009-1 380 010-9 380 011-7 380 012-5

380 013-3 380 014-1 380 015-8 380 016-6 380 017-4 380 018-2
380 013-3 380 014-1 380 015-8 380 016-6 380 017-4 380 018-2

380 019-0 380 020-8
380 019-0 380 020-8

Zpět na ELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY


Copyright © 2016 - 2019 Ing. Jaroslav Dvořák.   Všechna práva vyhrazena.