Elektrická lokomotiva řady 1063 je dvoufrekvenční elektrická lokomotiva pro provoz na tratích napájených
systémy 15 kV 16,7 Hz nebo 25 kV 50 Hz. Je určena pro posunovací nebo lehkou traťovou službu.
V roce 1983 byly postaveny prototypy 1063.001-005. Série 45 lokomotiv byla dodávána ve třech etapách od roku
1985 do 1991 do lokomotivního depa Wien Süd. V první etapě stroje 006-017, ve druhé 018-037 a v poslední
038-050. Postupně ovšem měnily svoje působiště. Dnes jsou k vidění v lokomotivních depech Bludenz, Salzburg,
Insbruck, Graz, Linz, Wien Süd a Villach.
Od května 1986 se začaly tyto lokomotivy objevovat také na území našeho státu. Byly pravidelně k vidění na
osobních vlacích do Vídně a nákladních vlacích. Do roku 1989 vozily také rychlíky do Hohenau, zde je střídaly
lokomotivy řady 1044.
Lokomotiva 1063 je podvozková s uspořádáním náprav Bo'-Bo', skříň je kapotové konstrukce s kabinou
strojvedoucího uprostřed. Mechanickou část postavila firma SGP AG, elektrickou část dodávaly firmy BBC AG,
Elin Union AG a Siemens AG Österreich. Do trakčního obvodu lokomotivy je proud přiváděn pomocí
polopantografového sběrače umístěného na střeše kabiny strojvedoucího spolu s hlavním vypínačem.
Lokomotiva má klasickou mechanickou brzdu a odporovou brzdu. Brzdový odporník je umístěn v předním představku.
|