Elektrická lokomotiva řady 1116 je univerzální střídavá elektrická lokomotiva s asynchronními motory konstruovaná na bázi
EuroSprinter rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) pod ochrannou známkou TAURUS (latinsky býk – mytologický symbol síly).
První Taurus byl oficiálně představen 12. července 1999 u firmy Krauss-Maffei v Mnichově - Allachu. Byl vyráběn v letech 2000 až 2008.
Střecha lokomotivy je osazena dvěma polopantografovými sběrači. Skříň lokomotivy je provedena s hladkými bočnicemi,
bez oken v oblasti strojovny. Strojovna je přístupná z vnějšku jednokřídlými dveřmi v každé bočnici. Přístup na
stanoviště strojvedoucího je umožněn pouze skrz strojovnu. Pojezd lokomotivy je charakteristický dvounápravovými podvozky s oddělenými
rychloběžnými hřídeli s brzdícími kotouči – tzv. Hohlwellen-Antrieb mit Bremswelle (HAB), česky pohon dutým hřídelem s brzdícím hřídelem.
Dále je pro tento typ podvozku typické vedení dvojkolí trojúhelníkovitými ojničkami.
Lokomotiva je specifická typickými zvuky při rozjezdu.
Některé lokomotivy řady 1116 byly upraveny pro provoz s vysokorychlostními taženými soupravami Railjet, se kterými poprvé využily svoji konstrukční
rychlost 230 km/h. Úpravy spočívaly především v částečném zakrytí spodku a v přizpůsobení nátěru těmto soupravám.
Lokomotivy jsou od prosince 2009 schváleny Drážním úřadem pro provoz na tratích Břeclav st. hr. – Břeclav, Horní Dvořiště – České Budějovice a Šatov – Znojmo.
V osobní dopravě zajíždějí tyto lokomotivy na území ČR na všech jmenovaných tratích převážně s vratnými soupravami osobních vlaků ÖBB.
Výkon lokomotivy je 6 400 kW a max. rychlost 230 km/hod.
|